Thursday 23 July 2015

Kenapa Kerajaan Beli Stesen Janakuasa Melalui 1MDB?



Wahai Rakyat Marhain. Makin lama makin susah nak kita fahami hal ehwal pembelian stesen janakuasa elektrik oleh 1MDB ye? Macam ni lah. Pedulikan orang-orang politik dan juga orang-orang bijak pandai tu semua. Diorang pakai bahasa bank yang kadang-kadang saya yang akauntan ni pun ternga-nga. Saya adalah elok jika saya sendirilah yang cerita hal ni dalam bahasa sesi teh tarik mamak. Boleh? Bolehlah kasi 'chance' kat aku. Aku pun marhain jugak kan? Ok. Begini ceritanya:

1. Dulu orang seperti Ananda Krishnan pegang stesen janakuasa elektrik.

2. Sekarang Kerajaan mau ambil balik supaya Kerajaan pegang stesen janakuasa elektrik bagi pihak rakyat.

3. Bila Kerajaan pegang stesen janakuasa, Kerajaan boleh hapuskan subsidi gas yang diberikan kepada stesen janakuasa.

4. Apabila ini berlaku, bolehlah dikurangkan harga elektrik supaya rakyat merasa kos yang lebih rendah.

5. Untuk membeli stesen janakuasa, ia memerlukan wang yang berbilion di mana wang kutipan cukai tidak cukup kerana banyak lagi hal-hal pembangunan untuk rakyat yang perlu difikirkan.

6. Oleh itu, pengwujudan 1MDB berpatutan supaya 1MDB dapat meminjam wang dari pihak bank untuk membeli stesen-stesen janakuasa tersebut.

7. Stesen-stesen tersebut semuanya perniagaan yang lumayan. Maka apabila kita beli, memang adat penjual untuk meletak harga yang boleh memberi balik sebahagian dari untung yang akan mereka korbankan akibat penjualan kepada Kerajaan.

8. Maka perlulah diambil hutang yang lebih dan maka meningkatlah kos bunga yang dikenakan.

9. Mengapa perlu kita mendapat hutang dari Ananda? Sebenarnya kita perlu bayar Ananda harga lebihan itu tadi dan sekiranya 1MDB mengalami masalah membayar, kita akan pergi balik ke Ananda untuk menjadi penjamin supaya dapat membayar bank. Itulah yang terjadi.

10. Kos bunga pinjaman sebenarnya di dalam linkungan 6 sehingga 7 peratus. Ini adalah bersesuaian dengan mana-mana kadar yang perlu dibayar jika 1MDB menerima wang dari pasaran pelabur sekarang.

Cukuplah tu untuk bualan kopi ye? 10 'point' tu. Banyak-banyak nanti 'jam' kepala otak korang tu. Korang tu marhain.... bukannya cerdik pandai macam orang-orang bank tu semua. Ok lah saya berhenti di sini. 



~~~~~


No comments:

Post a Comment