Friday, 3 July 2015

Apa Cerita Sensasi Politik Malaysia Tanggal 3 Julai 2015?



Kadang-kadang penat jugak nak membaca propaganda dan kemudian nak proses otak ni biar seimbang. Kalau penghasut-penghasut tidak berleluasa dengan propaganda, hidup aman tiada zombie.



Keadaan Malaysia semakin tenat dengan pergolakan politik yang penuh dengan permainan kotor. Setiap pihak mengorat langkah menuduh satu sama lain. Rakyat masih ternga-nga tidak tahu siapa yang perlu mereka percayai. Mereka bagaikan zombie yang kehausan daging. Selalunya saya cuma membaca suratkhabar di waktu malam kerana sibuk dengan tugas pejabat pada siang hari. Hari ini entah kenapa awal-awal lagi sudah saya baca New Straits Times (NST). Walaupun akhar ini (NST) sudah tidak digemari ramai, saya masih membacanya kerana ianya konsisten dalam menyalurkan maklumat-maklumat penting mengenai polisi-polisi kerajaan dan perkembangan ekonomi Negara secara seimbang. Mungkin ini lebih selamat dari membace laman media social atau blog yang penuh dengan fitnah dan tohmahan. Saya juga telah mengambil kesempatan menggabungkan maklumat-maklumat dari NST dengan berita-berita lain yang saya perolehi dari sumber laman social untuk menggubal permahaman yang seimbang seperti berikut:
MARA: Biarkan Siasatan Berjalan Dengan Lancar
Apa cerita Malaysia tanggal 3 julai 2015? Muka surat depan mempunyai gambar bangunan Dudley International House di Melbourne menceritakan skandal tuduhan penyalahgunaan wang oleh anak syarikat MARA, Mara Inc. membeli bangunan tersebut pada harga yang terlampau mahal dengan lebihan AUD4.75 juta (RM51.4 juta) - lantas tuduhan pecah amanah dan penyelewengan wang. Jawatankuasa tinggi MARA telah menggantung Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif Mara Inc. - Datuk Mohammad Lan Allani dan Datuk Abd Halim A. Rahim. Sekali pandang, pihak zombie akan terus melompat macam katak kena sula sambil berkata, "Hah... itu dia muka-muka songlap.".

Tapi sebenarnya bukan harus begitu. Secara adilnya ini bermakna ianya satu langkah yang tepat dan berhemah. Mereka akan bekerjasama dengan pihak penguatkuasa dan penyiasat, iaitu MACC dan juga PricewaterhouseCoopers (PwC). Langkah ini BUKAN bermakna yang mereka itu bersalah. Kita harus sabar menunggu hasil penyiasatan MACC dan PwC terlebih dahulu. Moga-moga kebenaran akan dapat ditemui.

FITCH RATINGS: Malaysia Memperkukuhkan Status Ekonominya
Fitch Ratings baru-baru ini ada mengeluarkan laporan ke atas Malaysia di mana Malaysia telah dinaik taraf dari kategori Negatif ke Stabil dengan gred A-. Malah World Bank dan World Economic Forum juga melaporkan perkara-perkara yang positif mengenai ekonomi Malaysia. Ini dibuat berasaskan kepercayan Fitch Ratings dengan halatuju pengurusan Negara yang efektif. Buktinya adalah dari pertumbuhan ekonomi pada tahap 6% untuk tahun 2014 yang jauh lebih baik dari Eropah yang hanya berada pada tahap 1.5%.

Inilah dia hasil dari Program Transformasi Ekonomi, penyusunan semula cukai pengguna (GST) dan pengurangan subsidi yang diolah Kerajaan Malaysia. Dengan ini juga, Ringgit Malaysia yang sebelum ini lemah pada tahap lebih dari 3.80 berbanding USD kini naik ke tahap 3.74. Bursa Saham Malaysia juga menunjukkan perkembangan positif pasaran saham yang kini naik sebanyak 29 mata. Semua ini akan menggalakkan pelabur luar untuk kembali ke Malaysia di mana, untuk 2014 sahaja kita sudah mencatat 11% pertumbuhan pelabur, dan untuk suku tahun pertama 2015 sahaja kita sudah memperolehi RM51.4 bilion pelaburan.

Selepas membaca semua ini, saya agak hairan kenapa sesetengah pihak masih mempertikaikan kekuatan ekonomi Malaysia dan hanya menyalak mengenai Ringgit yang lemah macam anjing yang kena sula.
MACC: Kenapa Rakyat Masih Tidak Percaya Kepada Integriti MACC?
MACC, atau nama panjangnya, Malaysian Anti Corruption Commission, atau nama Melayunya, Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM), semakin sibuk menyiasat macam-macam tohmahan termasuk 1MDB, MARA dan banyaklah lagi. Ada pulak set-set yang mengatakan MACC adalah berat sebelah, ataupun "biased". Kononnya Perdana Menteri menguasai MACC untuk menyembunyikan segala macam bukti yang dapat menjatuhkannya. Inilah dia perangai zombie itu tadi. Main langgar aje semua nak dituduhnya.

Hari ini, dalam NST, Pengerusi "Select Committee on Corruption", Tan Sri Abu Zahar Ujang, yang juga Pengerusi Dewan Negara, mempertahankan integriti MACC. Tan Sri berkata, "MACC tidak menerima atau berkuatkuasa atas arahan ahli-ahli politik terutamanya Perdana Menteri." MACC tidak memilih isu yang mana harus ia siasat. MACC akan menyiasat apa jua tuduhan yang dilontar sesiapa sahaja mengikut Akta SPRM 2009. Tan Sri juga mengingatkan semua bahawa MACC mendapat petunjuk dari "Select Committee" yang mempunyai ahli dari Ahli Dewan Rakyat dari pelbagai parti. Ini menunjukkan ianya tidak bersikap berat sebelah.

1MDB: Sudah Dijawab Tapi Masih Menanyakan Soalan Yang Sama Berulangkali

Hari ini surat khabar NST melaporkan 2 perkhabaran mengenai 1Malaysia Development Berhad (1MDB). Yang pertamanya perkembangan kesahihan dokumen-dokumen yang digunakan oleh Sarawak Report untuk menuduh 1MDB melakukan transaksi-transaksi yang di luar kuasanya. Seorang warganegara Switzerland, Xavier Andre Justo, bekas pekerja PetroSaudi International, yang baru-baru ini ditangkap oleh pihak polis Thailand kini masih di dalam siasatan. Xavier dikatakan mengubahsuaikan dokumen tersebut untuk memperkuatkan tuduhan-tuduhan Sarawak Report. Kini, polis Malaysia sudah berhubungan dengan polis Thailand di mana, Ketua Polis Negara Malaysia, Tan Sri Khalid Abu Bakar, sudah bermesyuarat dengan Ketua Polis Negara Thailand, Chaktip Chaijinda.

Hal yang keduanya ialah mengenai Tony Pua. Presiden 1MDB, Arul Kanda, kini sudah bersuara menyatakan kekesalan beliau terhadap sesetengah pihak termasuk Tony Pua, Tun Mahathir, The Edge dan ramai lagi, yang masih berulang-ulang kali menyalak menanyakan soalan-soalan yang sama hanya kerana mereka mahu mengekalkan momentum propaganda menjatuhkan Kerajaan. Persoalan-persoalan itu semua telah pun dijawab oleh 1MDB terutamanya persoalan, "Di Mana RM42 Bilion?" Arul amat kesal dengan Pua kerana Pua tidak bersikap objektif sebagai seorang ahli badan pelbagai parti, PAC, ataupun "Public Accounts Committee", yang bertanggungjawab mendapat laporan dari Jabatan Audit Negara mengenai 1MDB. Pua seakan-akan tidak endah tentang kerjasama 1MDB dalam membantu pelbagai pihak yang sedang menyiasat, iaitu, Jabatan Audit Negara, Bank Negara Malaysia, MACC dan juga pihak polis. Malah pihak Jabatan Audit Negara akan mengemukakan laporannya mengenai 1MDB kepada PAC pada 9 Julai 2015 nanti.
PAKATAN RAKYAT - Sudah Luput?
Apa yang akan terjadi kepada Pakatan Rakyat (PR)? Adakah ia sudah luput? Kebanyakan Rakyat Malaysia menyokong padu perjuangan PR sehinggakan Pilihanraya 2013 mencatatkan 51% undian popular. Namun, PR masih kalah disebabkan Barisan Nasional (BN) memenangi 51% kerusi parlimen. Baru-baru ini Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad, menyuarakan bahawa jika pihak kepimpinan Parti Islam Semenanjung (PAS) tidak mahu terus berganding bahu bersama Democratic Action Party (DAP) dan Parti Keadilan Rakyat (PKR), pihaknya, iaitu PASMA, segelintir ahli PAS yang tidak lagi sehaluan dengan pucuk kepimpinan PAS, akan kelak mewujudkan parti politik yang baru untuk berganding bahu dengan DAP dan PKR. Ada juga yang menilik yang mungkin set-set ini akan menjadi ahli DAP terus. Kalau pada tahun 2013 PR mendapat 51% undian popular, dengan terbelahnya PAS kepada dua, mungkin mereka hanya akan mendapay 40% sahaja pada tahun 2018? Apatah lagi jika PAS bergabung dengan BN - itupun kalau BN mahu kerana tahun 1977 membuktikan PAS tidak boleh dipercayai lagi - untuk sapa-sapa yang masih ingatlah - yang tua.

NST melaporkan hari ini yang Lim Guan Eng membuat deklarasi bahawa kerajaan Pulau Pinang tidak lagi digelar Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang. Ianya hanya bergelar Kerajaan Negeri Pulau Pinang. Ini adalah kerana peristiwa perpecahan PR ekoran pertelingkahan di antara DAP dengan PAS di mana pada 24 Mac baru-baru ini DAP tidak lagi mahu bekerjasama dengan PAS kerana berlainan pendapat mengenai hal-hal Hudud di Kelantan dan juga pergolakan pencalonan Menteri Besar Selangor. Ahli Eksekutif Kerajaan Pulau Pinang (Exco), di dalam mesyuarat Exco, telah sebulat suara meluluskan 3 resolusi iaitu (1) Tidak menerima keputusan PAS untuk menolak kerjasama DAP; (2) PR tidak lagi wujud; dan (3) Terus meneraju Pulau Pinang menggunakan polisi-polisi yang digubal PR pada tahun 2009 dan juga manifesto PR untuk Pilihanraya 2013 dahulu.



Takat itulah saja aku larat nak baca. Kadang-kadang penat jugak nak membaca propaganda dan kemudian nak proses otak ni biar seimbang. Kalau penghasut-penghasut tidak berleluasa dengan propaganda, hidup aman tiada zombie.


~~~~~

Wednesday, 1 July 2015

Transformasi Untuk 2020: Maka Subsidi Minyak Dikurangkan



Harga minyak semalam naik 10 Sen. Habis mengamuk semua satu Malaysia. Kononnya kerajaan kejam kerana menghukum rakyat. Dituduhnya kerajaan tidak mengurus negara dengan baik sehingga Ringgit Malaysia menjunam jatuh pada tahap 3.74 Ringgit untuk setiap USD. Dengan keadaan Ringgit yang lemah itulah harga minyak terpaksa dinaikkan walaupun harga minyak dunia sedang menurun. 

Hakikatnya kerajaan perlu waspada dalam menentukan tahap subsidi minyak. Jika terlampau mengikut kesan pertukaran wang sepenuhnya, terlampau banyaklah tanggungan subsidi sehingga mengurangkan tabung untuk kegunaan negara yang lain seperti pembangunan negara. Makin dilayanya subsidi, makin bankrap Malaysia ni nanti - kalau diikutkan Dato' Seri Idris Jala lah. Maka, subsidi minyak dikurangkan dan harga minyak di Malaysia naik kerana pertukaran USD-Ringgit yang lemah.

Kita perlu prihatin. Pengurangan subsidi adalah salahsatu langkah untuk menyediakan Malaysia untuk menjadi negara terbangun yang berpendapatan tinggi menjelang 2020. Pengurangan subsidi ini juga adalah salah satu faktor yang menolong Malaysia mempunyai 'rating' yang stable apabila ekonominya dibuat penilaian oleh Fitch Ratings semalam - "LTFC A- Stable" dengan pertumbuhan purata ekonomi sebanyak 5.8% setahun untuk 2010-2014, iaitu 4 kali ganda berbanding Eropah yang hanya berada pada tahap 1.5% sahaja. Selanjutnya Malaysia sudah mengurangkan defisit fiskalnya dari 4.6% pada tahun 2013 ke 3.8% pada tahun 2014.

Sebenarnya agak susah untuk rakyat marhaen memahami mengapa perlunya subsidi dikurangkan untuk menjadi negara berpendapatan tinggi. Ini perlu diterangkan dengan terperinci. Alhamdulillah saya ada pula terbaca status Facebook seorang professional kewangan, Encik Saiful Bahari Baharom, mengenai perkara ini. Maka wajarlah jika penjelasan beliau saya kongsikan di sini untuk pemahaman marhaen sejagat. Terimalah penjelasan beliau seperti di bawah:


~~~~~


APA DIA NEGARA BERPENDAPATAN TINGGI?
Oleh Saiful Bahari Baharom

Saya setuju apabila membaca beberapa komen yang mengatakan rakyat negara ini mungkin belum bersedia menerima kehidupan di dalam sebuah negara berpendapatan tinggi.

Di dalam sebuah negara berpendapatan tinggi, rakyat seharusnya lebih berpengetahuan, lebih berdikari, lebih berhemah sebagai seorang pengguna dan juga mengetahui hak-hak sivilnya.

Oleh kerana kehidupan di Malaysia dibendung dan dilindungi dengan pelbagai subsidi dan undang-undang dan dengan pemerintahan berdasarkan falsafah "Government knows best" sejak beberapa dekad yang lalu, rakyat negara ini masih "kekok" di dalam menerima-pakai cara hidup yang lebih bebas ini.

Namun, dunia telah bertukar. Ekonomi dunia tidak lagi setenteram seperti dekad-dekad 1990an. Kebangkitan negara China dan negara-negara membangun lain telah meningkatkan harga komoditi asas setelah beberapa tahun di dalam keadaan stabil. Harga minyak yang berlegar sekitar USD18.00 - USD25.00 setong naik mendadak melepasi USD100.00 setong.

2000 $27.39 
2001 $23.00
2002 $22.81
2003 $27.69 
2004 $37.66
2005 $50.04 
2006 $58.30 
2007 $64.20 
2008 $91.48 
2009 $53.48
2010 $71.21
2011 $87.04 
2012 $86.46 
2013 $91.17 
2014 $85.60

Dengan kenaikan harga minyak dan juga kenaikan jumlah pengguna minyak, bebanan subsidi juga meningkat sungguhpun pendapatan kerajaan tidak meningkat pada kadar yang sama. Ini menyebabkan defisit kerajaan meningkat.

Keadaan ini adalah punca utama mendesak kerajaan untuk mula berganjak merelakan tekanan pasaran global masuk ke dalam pasaran tempatan.

Sepatutnya, dengan masa yang sama, rakyat negara ini juga mula menyediakan diri untuk menyelami kehidupan sebuah negara berpendapatan tinggi. Sebuah negara berpendapatan tinggi bukan sahaja melibatkan perubahan di dalam ekonomi tetapi juga pelbagai aspek kehidupan di dalam negara.

Umpamanya, kerajaan sekarang lebih rela tidak masuk campur di dalam kesemua polemik peringkat nasional, berlainan dengan masa dahulu di mana Kerajaan memainkan peranan sebagai 'thought leader". Jika dahulunya Kerajaan bertindak untuk membentuk tata kehidupan rakyat dengan slogan-slogan dan lagu-lagu patriotik, sekarang tidak lagi.

Di dalam sebuah negara berpendapatan tinggi, thought leadership boleh datang dari NGO-NGO, para cendiakawan dan para profesor dan peghuni menara gading, "think tank" dan institusi-institusi ilmiah yang lain.

Antara perubahan lain adalah transformasi di dalam struktur pekerjaan dalam negara di mana industri-industri bernilai rendah tidak digalakkan dan industri-industri yang menggunakan teknologi tinggi, pengetahuan dan kemahiran tinggi menjana ekonomi negara. Industri-industri ini memerlukan bakat-bakat yang sesuai.

Dengan pendapatan wang yang lebih tinggi di kalangan peringkat menengah dan ke atas, aliran wang keseluruh ekonomi dapat dirasai. Para peruncit dan para pembekal perkhidmatan untuk penduduk berpendapatan tinggi juga akan meraih pendapatan yang lebih tinggi.

Kita semua sekarang sedang melalui era perubahan ini. Hasilnya belum dapat dirasai lagi dan ianya akan mengambil masa yang lama - tahun 2020 hanyalah titik permulaan untuk perjalanan kita ke arah pembentukan sebuah negara maju yang sebenarnya.



~~~~~

Masyarakat Malaysia Semakin Tidak Beradab?



Masyarakat Malaysia semakin tidak beradab. Ini adalah fenomena yang amat menyedihkan. Tidak kiralah tua atau muda dan apa bangsa sekali pun, kita (rakyat Malaysia) sudah hilang sifat-sifat sopan santun dan hormat menghormati. Sifat malu dan rendah diri juga turut hilang ditelan zaman. Apakah bukti-bukti yang menggambarkan kesedihan ini? Apakah penyebabnya? Bolehkan kita sembuh dari penyakit ini? Ini semua persoalan yang perlu kita ketengahkan supaya dapat kita bertindak. Kalau lambat, habis anak-anak kita semua pun jadi kurang ajar, maka lingkuplah bangsa Malaysia kelak jika tanpa tindakan yang sewajarnya.

Apakah bukti-bukti kekurang-ajaran ini? Lihat saja gaya bahasa orang-orang kita. Yang tua mahupun yang muda. Terutamanya di media sosial seperti Facebook dan Twitter. Kita saling memaki hamun di antara bangsa-bangsa yang berbeza. Kita saling mengutuk di antara agama-agama yang majmuk. Kita sering tuduh-menuduh di antara kecenderungan politik yang pelbagai hala tujunya. Malah kita sudah makin berani untuk menggunakan perkataan-perkataan kusut memanggil orang seperti "Babi", "Anjing", "Barua" dan banyak lagi. Yang lebih hebat, ada di antara kita yang pandai memutar-belit infografik dengan meletakkan kepala pemimpin di atas imej binatang.

Saya amat malu dengan perkembangan negatif sifat rakyat Malaysia. Apabila sahabat-sahabat saya dari Australia dan England memerhatikan status-status Facebook mengenai Malaysia, mereka hanya nampak perangai kita yang seperti tidak bertamadun. Seolah-olah pendidikan tidak mempunyai apa-apa kesan positif kepada kita. Saya cuma mampu berkata, "Please do excuse my countrymen. Not that they meant to be rude, but they are very passionate people." Sampai terpaksa saya tipu sunat. Ini bukannya "passionate". Ini kurang ajar namanya.

Orang-orang Islam sudah lupa bertoleransi terhadap orang-orang bukan Islam. Seolah-olah kita hanya satu agama di bumi Malaysia ini. Orang-orang bukan Islam pula semakin lantang mengutuk Islam sehingga ada yang mempersendakan masjid, azan dan degil menggunakan perkataan suci Allah tanpa menghiraukan sensitiviti setempat. Bermain dengan agama untuk memporak-perandakan ketenteraman di antara agama yang berbilang adalah amat bahaya. Dengan adanya bahaya ini pun masih ramai yang hendak memperjuangkan kebebasan labun melawan akta kerajaan untuk keselamatan umat.

Melayu dengan gahnya melaungkan ketuanan dan yang Cina dan Indianya lupa diri di mana asal mereka. Yang Melayunya menyalahguna hak istimewa dengan pelbagai pecah amanah dan rasuah. Yang Cina dan Indianya pula sibuk mempertikaikan perlembagaan negara tanpa rasa hormat dan diplomasi. Kesemua kaum sama sahaja. Masing-masing mementingkan hal sendiri dan tidak langsung mengamalkan asimilasi yang diperlukan untuk masyarakat majmuk untuk terus hidup dengan harmoni. Ianya seolah-olah kita mahu mewujudkan kiamat kecil kita sendiri di bumi Malaysia ini.

Mungkin generasi muda sudah lupa bagaimana tok nenek mereka bertoleransi sesama mereka dengan perjanjian sosial. Mungkin kita sudah lupa bagaimana Tun Tan Cheng Lock dan Tun Sambanthan bekerjasama dengan Tunku Abdul Rahman membina negara baru Malaysia. Mungkin kita sudah lupa bagaimana Melayu bersusah-payah melawan Malayan Union demi masa depan. Semuanya sudah dilupai walaupun kita baru sahaja merdeka 58 tahun lalu.

Yang paling ketara sekali ialah keburukan jiwa hasil ketaksuban politik. Malaysia sudah menjadi medan perang propaganda. Habis isu-isu bangsa dan agama diperogolkan demi kepentingan politik masing-masing. Habis semuanya hendak dipercaya tanpa sedikit pun bertanya kesahihan maklumat-maklumat yang mungkin fitnah dan propaganda politik. Habis semuanya dituduh bertubi-tubi tanpa mengenal betapa dosanya menfitnah. Yang lebih sedih, ramai pula yang turut menyokong apa jua tuduhan tidak kira betul atau tidak. Kita ini seakan-akan sudah menjadi zombie.

Apabila sudah ada sistem yang betul, mereka masih mempertikaikan sistem tersebut. Dianggapnya semua yang bekerja dengan kerajaan adalah anjing. Tidakkah mereka sedar yang bekerja dengan kerajaan pun ramai yang bukan dari parti politik yang memerintah kerajaan? Sungguh tidak masuk akal jika kesemua pegawai kerajaan bekerjasama untuk sama-sama menipu rakyat. Auditor Negara kita tidak percaya. Auditor professional pun kita tidak percaya sampai 3 firma perakaunan kita cemuh. Parlimen sudah menggubalkan sistem "ombudsmen" pelbagai parti melalui Jawatankuasa Akaun Awam (Public Accounts Committee). Ini juga dipertikaikan.

Untuk sesiapa sahaja yang waras, seharusnya kita harus menerima maklumat dari kesemua pihak dan dengan maklumat-maklumat itu kita hadamkan dan gunakan otak dengan baiknya sebelum membuat kata putus peribadi untuk mempercayai siapa. Apabila tiba masanya, tahulah kita siapa kita akan pangkah semasa pilihanraya besar nanti di tahun 2018. Ini tidak. Kita cuma mahu mempercaya kata-kata tohmahan yang tidak ada buktinya dan menolak sama sekali maklumat yang datangnya dari sumber yang baik seperti polis. Kononnya polis di Thailand pun mungkin dirasuah oleh pihak-pihak tertentu. Yang paling sedih, kita terus mengambil apa jua maklumat sensasi untuk bahan kita memaki hamun sesiapa sahaja tanpa menyiasat akar umbi atau memahami keadaan secara terperinci dan penuh kewajaran.

Sudah berpuluh kali pelbagai kempen komunikasi dijalankan untuk orang ramai memahami polisi-polisi kerajaan. Tapi apa yang kita buat? Bukan kita mahu bersikap jujur untuk memahaminya. Sebaliknya kita terus melompat dengan salah sangka yang berleluasa. Padahal, jika kita cuba memahami dengan mendalam, kita akan boleh nampak yang kebanyakan polisi-polisi kerajaan itu mungkin boleh mendatangkan kebaikan untuk jangka masa panjang demi kesejahteraan Malaysia untuk anak-anak kita. Kita lebih rakus dengan kesan negatif yang menimpa kita sekarang. Sungguh mementingkan diri sendiri.

Setakat ini saya baru sahaja menceritakan bukti mengapa kita ini sudah menjadi masyarakat tidak beradab. Soalan saya yang kedua tadi ialah, "Apakah penyebabnya?" Sebenarnya kita tidak boleh salahkan Facebook atau Twitter. Kita tidak boeh salahkan pegawai kerajaan yang bertungkus lumus. Kita tidak boleh salahkan saudara kita dari parti yang lain. Kita tidak boleh salahkan orang beragama lain. Kita tidak boleh salahkan mana-mana pihak lain melainkan diri sendiri. Sebabnya ialah kita. Di benak jiwa kita masih ada kehitaman yang menghindar kita dari menggunakan akal, bersabar, menghormati yang lain, bertoleransi, bersikap jujur dan bertawakal.

Apa masih ada peluang untuk kita sembuh? Persoalan ini saya tahu kita sudah ada jawapannya. Cuma perlu kita buangkan sikap bongkak dan sombong. Itu sahaja. Jika kesemua 30 juta rakyat Malaysia berbuat begitu, masyarakat Malaysia dapat mengembalikan imej masyarakat majmuk yang harmoni seperti mana yang pernah kita baca di dalam buku teks sekolah semasa kecil dahulu.



~~~~~


Sunday, 28 June 2015

Kedudukan Pua Dalam PAC Terancam



Baru-baru ini saya terbacalah jugak The New Straits Times pasal kedudukan Tony Pua di dalam PAC. Untuk pengetahuan masyarakat marhain yang mungkin kurang jelas mengenai hal ini, biarkan saya huraikan sedikit sebanyak. Hal-hal 1MDB yang diperbesar-besarkan selama beberapa bulan kebanyakannya juga hasil dari aktiviti-aktiviti Tony Pua. Tony Pua adalah ahli parlimen dari parti DAP. Beliau juga adalah ahli Public Accounts Committee atau PAC. PAC pula adalah satu jawatankuasa khas yang dilantik oleh parlimen untuk menjalankan tugas-tugas penyiasatan akaun ke atas mana-mana badan yang menjalankan aktivitinya dengan menggunakan duit rakyat. Pendek kata, kalau ada masalah dari mana-mana kementerian, jabatan kerajaan, agensi-agensi kerajaan dan juga syarikat-syarikat berkaitan dengan kerajaan (GLC), PAClah yang akan menyiasat untuk dilaporkan kepada parlimen. PAC juga mempunyai ahli-ahli dari parti-parti politik yang memegang kerajaan dan juga pembangkang (Bi-Partisan).

Jadi apa masalahnya dengan Tony Pua ini? Baru-baru ini, peguam UMNO yang terkenal, Tan Sri Shafee, mengeluarkan kenyataan bahawa kedudukan Tony Pua di dalam PAC adalah tidak memadai kerana ianya mewujudkan konflik di atas sebab dia amat aktif dalam menonjolkan persoalan-persoalan mengenai 1MDB. Saya pada mulanya tak faham sangat kenapa konflik sebab pengerusi PAC pun dari UMNO maka konfliklah dengan kedudukan perihal 1MDB kerana Menteri Kewangan adalah dari UMNO. Tetapi apabila saya berbincang dengan orang-orang yang lebih arif, barulah saya faham, seperti berikut:

1. Sememangnya ahli-ahli PAC sentiasa akan di dalam keadaan konflik kerana ianya sekumpulan lantikan ahli parlimen untuk menyiasat apa-apa hal kerajaan yang juga dipimpin oleh ahli-ahli politik.

2. Walaubagaimana pun, jika keterampilan ahli-ahli PAC itu dipaparkan dengan sewajarnya, tidak menjadi masalah kerana ianya tergolong dari ahli-ahli parlimen yang tidak memegang jawatan di dalam mana-mana badan kerajaan ataupun GLC. Samalah seperti Ahli Lembaga Pengarah syarikat melantik pengarah-pengarahnya untuk menganggotai Jawatankuasa Audit syarikat.

3. Jadi apa masalahnya dengan Tony Pua? Masalahnya memang kita nampak di dalam suratkhabar ataupun media massa yang lain yang Tony Pua ini banyak menyuarakan pendapat dan persoalan mengenai 1MDB bukan dari kedudukannya di dalam PAC. 

4. Ini ibarat hakim yang berhujjah seperti peguam di dalam mahkamah. Bukankah peguam-peguam sahaja yang berdebat dan kemudian hakim akan menentukan penghakiman ke atas pesalah dengan mengambil kira hujjah-hujjah peguam? Kalau hakim juga yang berhujjah, maka konfliklah kedudukannya.

5. Kenapa konflik? Dari segi persepsi, rakyat marhain dapat melihat yang sebagai peranan penghakiman (PAC ke atas 1MDB), Tony sudah dari awal-awal lagi menunjukkan betapa taksubnya beliau untuk memangkinkan lagi isu-isu 1MDB ini. 

6. Adakah pentaksub yang sudah membuat konklusi di dalam minda mereka mempunyai kewarasan yang sewajarnya untuk menghakim dengan adil dan saksama? Bayangkan orang yang menjadi hakim adalah ahli keluarga orang yang dibunuh oleh seorang yang dituduh membunuh. Tidakkah hakim itu akan menjadi pentaksub untuk menghukum yang dituduh tanpa memperdulikan fakta-fakta yang bercanggah dengan tuduhan tersebut?

7. Di sinilah wujudnya keadaan yang tidak wajar untuk Tony Pua menjadi ahli PAC iaitu tiada segregasi (Segregation) tugas di antara penghujjah dengan penghakiman. Sama seperti tiada segregasi di antara peguam dan hakim... maka tiada segregasi di antara pemberi atau pemangkin kes dengan PAC.

8. Sebenarnya tidak salah jika Tony Pua bersuara kerana dia juga rakyat Malaysia dan dia juga seorang ahli parlimen. Saya juga setuju sangat hal-hal dibangkitkan jika ada kemungkinan kesalahan tetapi kenalah dibuat dengan penuh kewajaran.

9. Apakah bahan-bahan yang membolehkan kewajaran tersebut? Di antaranya ialah: Segregasi tugas, sikap objektif, tiada bukti konflik, minda yang terbuka untuk memproses hujjah-hujjah dari kesemua pihak, berdikari dari hasutan kuasa-kuasa luar dari PAC, membuat kesimpulan hanya dari bukti-bukti kukuh dan bukan dari propaganda; dan akhirnya, melaporkan maklumat HANYA kepada PAC sahaja dan bukan ke khalayak umum melalui suratkhabar atau media massa yang sewaktu dengannya.

10. Adakah kita, rakyat marhain, dapat menerima Tony Pua di dalam PAC berdasarkan prinsip-prinsip yang sudah kita huraikan tadi? 


Itulah pemikiran saya. Saya cuma mahu yang adil dan saksama tidak kiralah yang tertuduh itu dari pihak parti pemerintah ataupun parti pembangkang. Dengan adanya keadilan tersebut, barulah waras PAC digelar "Bi-Partisan".




~~~~~




Tuesday, 23 June 2015

Fahamkan Kedudukan Ekonomi Negara Sebelum Percaya Penghasut Bermotif Politik



Bermacam-macam hasutan pendengki dewasa ini yang mempertikaikan polisi-polisi kerajaan pimpinan Y.A.B. Dato' Seri Najib Razak. Rakyat marhain seperti kita perlu pandai dalam menilai kesahihan tuduhan-tuduhan atau kata-kata negatif. Sebenarnya, kita ini mempunyai otak untuk berfikir sebelum mempercayai penghasut-penghasut yang hanya bermotifkan politik untuk menjatuhkan kerajaan pimpinan UMNO sekarang. Kalau malas sekali pun (mengguna otak sendiri), paling busuk pun berilah peluang untuk seorang marhain seperti saya menghuraikan kebenaran sebelum anda mahu terus menjadi zombie penghasut dan pendengki.

Isu yang baru-baru ini diperhangatkan oleh media antarabangsa, Bloomberg, amat terang sekali membantai kerajaan Malaysia dengan tidak berasaskan maklumat yang betul. Malah mereka membuat kesimpulan yang bercanggah dengan kedudukan sebenar ekonomi negara. Yang paling sedih sekali mereka memberi kenyataan seolah-olah mencadang Malaysia kembali ke zaman Tun Mahathir apabila mereka (Bloomberg) jugalah yang dahulunya mencaci Tun Mahathir semasa beliau menjadi Perdana Menteri. Agak pelik juga saya apabila ini berlaku. Adakah ini satu 'stunt' politik yang dimainkan oleh sesetengah pihak supaya pemimpin kerajaan Malaysia mendapat tekanan dari media antarabangsa? Wallahualam... tapi memang nampak macam tu lah. Lebih-lebih lagi apabila Tun Mahathir tengah panas berentap dengan Dato' Seri Najib.

Jadi apakah yang dapat saya huraikan kepada masyarakat marhain supaya lebih bijak dalam menilai yang mana penerangan elok dan yang mana propaganda busuk penghasut zombie? Mari kita hadamkan satu persatu. Baru-baru ini pihak Bloomberg, melalui wartawannya William Pesek, melaporkan yang ekonomi Malaysia kini di bawah tekanan suatu kegawatan akibat polisi berteraskan kaum yang menghindar inovasi, kronisma yang berleluasa menghindarkan kualiti dan polisi yang menyahkan penglibatan syarikat-syarikat 'multinational' dalam pertumbuhan negara. Semua tuduhan-tuduhan ini amatlah tidak berasas. Mujurlah kita ada menteri yang pandai berhujjah mengenai perkara ini. Syabas Dato' Seri Idris Jala yang berjaya menembak tohmahan-tohmahan tersebut seperti berikut:

1. Dari tahun 2009 sehingga 2014, Pendapatan Negara Kasar Malaysia telah tumbuh sebanyak 47.7%. Kalau dibandingkan dengan sesetengah negara yang lain, purata pertumbuhan setinggi 8% setahun ini amatlah memberangsangkan. 2014 mencatatkan 6% pertumbuhan ekonomi dan OECD menjangka Malaysia akan tumbuh dengan kadar 5.6% setahun untuk 4 tahun yang akan datang. Suruhanjaya Eropah menjangka Eropah akan tumbuh dengan kadar 1.5% sahaja. Tidakkah ini menunjukkan Malaysia masih mempunyai ekonomi yang masih mantap?

2. Dato' Seri Najib telah lancarkan Program Transformasi Ekonomi pada tahun 2010. Ini bukanlah program bangang yang tak bermakna. Ianya berlandaskan asas-asas profesional. Apakah kebaikan yang dapat dirasai melalui program ini? 
2(a) Pertamanya, dalam tahun 2010 sehingga 2014, pelaburan negara menjangkau 2.5 kali lebih banyak dari tahun-tahun sebelumnya dengan catatan tertinggi setiap tahun. Yang paling memberangsangkan ialah, pelabur-pelabur tersebut adalah majoritinya dari pihak swasta berbanding dengan pihak kerajaan.
  
2(b) Keduanya, kekurangan baget ataupun 'budget deficit' negara dapat diturunkan ke tahap 3.5% kelak dengan jumlah pinjaman negara di aras 53% Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK ataupun GDP). Ini jauh lebih baik daripada negara-negara maju seperti Amerika Syarikat, United Kingdom, Jepun ataupun Singapura.
2(c) Malah World Bank, melalui Global Economic Prospects Report 2014 memuji Malaysia kerana menurunkan tahap kemiskinan di bawah 1%. Semenjak 2009, pendapatan golongan 40% terbawah tumbuh dengan kadar 12% iaitu satu tahap yang tinggi apabila secara purata keseluruhan negara menunjukkan pertumbuhan pendapatan 8%. Melalui legislasi kadar pendapatan minima, Malaysia berjaya mengeluarkan lebih 2.9 juta rakyatnya dari belenggu kemiskinan.
2(d) Kadar inflasi pula telah di turunkan ke tahap 2.4%, suatu tahap yg rendah berbanding 3%-4% di tahun-tahun yang lalu.
2(e) Melalui projek-projek elektrik, air dan jalan di kawasan-kawasan pendalaman, lebih 5 juta penduduk dapat merubah hidup ke arah yang lebih moden dan selesa.
3. Tuduhan polisi berteraskan kaum dari Bloomberg tidak menghiraukan pertukaran polisi Dato' Seri Najib di mana pada tahun 2010, Kerajaan telah menghapuskan kuota Bumiputera 30% dari pegangan ekuiti syarikat-syarikat perniagaan. Dengan itu, lebih banyak lagi pelabur-pelabur asing dapat memegang ekuiti di Malaysia terutamanya syarikat-syarikat yang disenaraikan di Bursa Malaysia. Langkah yang sama juga akan diambil untuk pasaran hartanah dan perumahan. Manakala untuk perniagaan pengurusan aset kewangan dan broker stok, penglibatan pelabur asing juga telah dibenarkan. Oleh itu, apakah asas Bloomberg melaporkan bahawa Malaysia mempunyai sistem yang 'rasist'? Malah, Bloomberg juga yang melaporkan penghapusan kuota ini pada tahun 2010.

4. Bloomberg juga ada melaporkan bahawa Malaysia terlampau bergantung kepada keluaran petroleum dan gasnya. Ini amat bercanggah dengan laporan International Monetary Fund mengenai Malaysia di mana Malaysia berada di tahap yang sihat berdasarkan diversifikasi sumber ekonominya.

5. Bloomberg juga berpendapat bahawa kerapuhan Ringgit Malaysia adalah berpunca dari polisi-polisi kerajaan yang kurang sihat itu tadi. Kerendahan Ringgit Malaysia tidak sama sekali harus bermakna yang ianya tidak mendatangkan kebaikan. Tan Sri Zeti Akhtar Aziz, Gabenor Bank Negara Malaysia, melaporkan memang benar Ringgit Malaysia lemah dan ramai yang berpendapat ianya adalah kerana kebergantungan Malaysia terhadap sumber ekonomi petroleum dan gasnya di mana industri itu mengalami kejatuhan harga yang mendadak baru-baru ini. Tetapi pada hakikatnya, ia tidak langsung mencerminkan keutuhan ekonomi Malaysia yang bukan sahaja harus dilihat dari segi nilai matawangnya, tetapi juga dari segi keluaran dan pendapatan negara serta potensi ekspot dan pembangunan negara.

6. Bloomberg juga mencadangkan untuk Malaysia kembali ke jalan yang diterajui oleh Tun Mahathir semasa tahun 2003 dahulu. Kegilaan apakah ini? Bloomberg juga yang mencaci Tun Mahathir kerana pengurusan negaranya yang penuh dengan subsidi-subsidi yang keterlaluan, kronisma yang jelas, sikap keras terhadap kaum Yahudi serta pengcampuran tangan dalam hal-hal kehakiman negara. Adakah Bloomberg sudah lupa dengan kecaman-kecaman yang dilakukan dahulu? Ataupun mungkin Bloomberg kini bersubahat dengan pihak-pihak tertentu untuk menjatuhkan kerajaan Barisan Nasional pimpinan UMNO?


Amat jelas sekali dengan hujjah-hujjah di atas bahawa Malaysia akan terus maju mencapai status negara yang terbangun menjelang 2020 dengan pendapatan penduduknya yang akan berada di tahap yang tinggi. Dengan pencapaian seperti ini, Dato' Seri Idris Jala telah mendapat jemputan ke Universiti Harvard, Universiti Oxford dan ke Moscow untuk menceritakan kejayaan Malaysia kepada menteri-menteri dan wakil-wakil kerajaan-kerajaan negara lain di persada dunia. Dengan ini memang tidak salahlah kalau kita membuat kesimpulan bahawa Bloomberg telah membuat laporan mengenai Malaysia dengan tidak adil, tidak benar dan tidak masuk akal. Maka, wajarlah jika masyarakat marhain seperti pembaca-pembaca sekalian dan saya mengambil langkah yang bijak untuk tidak mempercaya media massa sebulat suara atau (sebangang zombie) dan meluangkan masa untuk mengkaji dengan logik apa-apa tohmahan sebelum membuat kesimpulan sendiri. Wassalam.



~~~~~

Saturday, 13 June 2015

6 Persoalan Mengenai 1MDB Yang Dikecoh Oleh Jebat-Cilisos Yang Kalut



Semenjak dua menjak ni ramailah sangat rakyat Malaysia ni nak tunjuk terror dalam bidang ekonomi dan keusahawanan. Asyik dok nak mencari kesalahan Kerajaan terutamanya hal-hal perniagaan 1MDB. Yang sedihnya mereka ini cuba pelbagai angle. Asal boleh. Yang taksub percaya tak tentu hala pun ramai jugak. Macam dah jadi negara Zombie Malaysia ni. Sebenarnya ni semua poyo ikut perasaan. Kalau pakai otak sikit rasanya tak jadi Zombie. Hari ni aku terbaca 1 blog post dari Jebat Must Die (JMD) yang di dalam Bahasa Inggeris yang kononnya diurai dari blog Cilisos. Haru betoi persoalan-persoalan si JMD ni. Dia punya belit sana-sini macam beruk makyeh pun ada. Tapi takpa.... mai kita urai satu persatu. Ada 6 persoalan:

1. 1MDB ada buat untung ka tak?

JMD punya dok pusing sana sini nak bagi rakyat confuse lagi. Kalau ikut logik lah.... perniagaan pembangunan tanah dan bangunan dan juga janakuasa elektrik ni perniagaan jangka masa panjang. La ni baru saja. Nak kena tunggu sampai pembangunan siap dan dijual ataupun permintaan elektik tumbuh dengan pesat. Awal-awal perniagaan agak slow nak buat untung. JMD ada sentuh hal untung 1MDB ni untung karut sebab revaluasi aset. Ya lah.... memanglah akaun 1MDB ada catat revaluasi aset tapi tu semua ikut piawaian perakaunan. Secara logiknya memang bagus kalau ada revaluasi asset yang positif. Maksudnya aset yang dibeli aset yang berharga dan yang boleh naik harga. Ikut undang-undang pun dia nak belasah ka? Ni semua gara-gara Penghasut Zombie. Sebenarnya kata-kata JMD itu seolah-olah mengkaburkan mata rakyat dengan idea yg kononnya 1MDB cuba nak tunjuk untung tapi sebenarnya tidak. Seperti yang saya katakan tadi... mana-mana perniagaan pun kena cukup haul baru untung. Kena sabar. Business janakuasa dan pembangunan perlu masa untuk matang. Sekarang ni masih mangkor. 


2. Kenapa 1MDB berhutang?

Dalam konsep perniagaan, kalau sumber kewangan sepenuhnya datang dari modal sendiri (ekuiti), memang tak efisyen. Kenapa? Sebab kos kewangan ekuiti tinggi. Kalau tak silap 12% (kos ekuiti pasaran saham) hingga ke 25% (kos ekuiti modal teroka). Jadi tak salah kalau 1MDB memperoleh sumber kewangan yang lebih murah iaitu dengan berhutang. Kalau tak silap kos hutang adalah di antara 7% hingga 9%. Mungkin JMD rasakan hutang sebanyak RM42 bilion itu terlalu tinggi. Ya memang tinggi. Tapi setahu saya, bank cuma akan beri pinjaman jika ada aset yang bernilai jauh lebih tinggi dari hutang. Bukankah sudah berpuluh kali keluar surat khabar yang aset 1MDB bernilai RM51 bilion, iaitu satu nilai yang lebih tinggi dari hutang RM42 bilion. Dengan cagaran ke atas aset tersebut, maka pihak bank berasa selesa yang pinjaman tersebut ditampung oleh 'insuran' aset RM51 bilion. Di sinilah konsep revaluasi tadi menjadi lebih releven. Kenapa? Kerana itulah petunjuk bahawa aset tersebut mempunyai daya positif untuk naik nilai untuk tujuan merangkum pembayaran balik hutang sekiranya aset dicairkan. Untuk pencerahan kenapa perlu sehingga RM42 bilion? Saya rasa pengurusan 1MDB dah berbuih mulut cerita. Kalau tak paham lagi... tengok balik gambarajah di bawah - Ni semua usaha kerajaan untuk memajukan tanah di Kuala Lumpur dengan pembangunan Tun Razak Exchange dan juga Bandar Malaysia serta mengambil-alih aset janakuasa elektrik negara yang dahulunya dipunyai orang-orang kaya seperti Ananda Krishnan dan juga Genting.



3. Kenapa 1MDB bayar pembelian aset dan perbelanjaan yang tinggi?

Minta maaf banyak-banyak. Saya tak dapat nak buat analisa perbelanjaan 1MDB secara menyeluruh. Mungkin kalau saya fokus kepada apa yang dibangkitkan oleh JMD, sedikit sebanyak bolehlah saya cerita kawarasan harga yang dibayar. JMD telah membangkitkan seperti di bawah:

"..... 1MDB purchased overpriced power plants at RM12-13 billion and these assets brought about an inherited debt of RM6 billion. 1MDB paid a 10 percent (RM4.5 billion) commission to this bank, Goldman Sachs which is a lot higher than the average industry commission. There are these other investments (RM6.1 billion in Brazen Sky + RM4.2 billion in Aabar Deposit + RM5.1 billion in GIL Funds) that we know nothing of.... "

Ok kita cerita yang senang dulu. Perihal pelaburan Brazen Sky, Aabar dan GIL saya rasa tak releven untuk persoalan ini. Apa yang disoal ialah kenapa tinggi harganya. Aset tersebut adalah seolah-olah bertanya kenapa duit lebih dilaburkan ke dalam Unit Trust. Perbendaharaan yang bagus selalunya melabur duit lebih di dalam aset yang boleh mendatangkan untung yang lebih tinggi dari bunga pinjaman. Perihal Goldman Sach pula, ianya merupakan bank profesional yang terulung dalam merangka strategi kewangan untuk perniagaan yang sebesar 1MDB. Apa jua perkhidmatan ataupun pembelian barangan sudah tentu lebih tinggi harganya jika ianya melibatkan tahap profesional yang tinggi.

Perihal pembelian janakuasa elektrik pula, kita tidak boleh sewenang-wenangnya menuduh bahawa harganya terlampau mahal. Banyak faktor perlu dipertimbangkan kerana penjual juga perlu membuat untung. Mana ada orang buat transaksi perniagaan untuk rugi... betul tak? Maka, apa yang perlu dipertimbangkan. Pertama, berapa lama lagi janakuasa tersebut boleh menghasilkan elektrik? Jawapannya, jangka hayat teknikal janakuasa tersebut dan TIDAK sama sekali bergantung kepada konsesi dengan Tenaga Nasional. Secara logiknyalah, kalau 1MDB pegang janakuasa-janakuasa tersebut, sudah tentu tempoh konsesi tidak menjadi masalah kerana kedua-dua 1MDB dan Tenaga Nasional adalah syarikat milikan Kerajaan. Kedua, apa mungkin ada permintaan untuk penjualan elektrik? Jawapannya, selagi jumlah penduduk meningkat (contohnya pertambahan perumahan) dan aktiviti ekonomi meningkat (contonhya kilang-kilang), selagi itu permintaan akan ada. Malah permintaan akan meningkat. Kalau saya tak silap, tidak kurang dari 10% peningkatan setahun.

Secara amnya, pihak profesional akan membuat formulasi di mana pertumbuhan permintaan elektrik akan diunjurkan selama jangka hayat teknikal janakuasa dan kemudian disusut-nilaikan balik ke hari ini dengan kadar peratusan yang diinginkan sebagai untung. Jika hasilnya lebih tinggi dari jumlah yang dilaburkan, maka harganya berpatutan. Saya faham susah untuk difahami. Ni saya cuba explain cara terbaik - Katakanlah jika anda labur RM100 juta hari ini dan selepas setahun anda inginkan ia menjadi RM110 juta, iaitu untung sebanyak RM10 juta, tidakkah anda menjadi lebih gembira seandainya RM110 juta itu boleh diperolehi dengan hanya melabiur RM90 juta? Samalah di sini. Kalau apa yang dibayar untuk janakuasa-janakuasa tersebut boleh mendatangkan untung yang lebih dari apa yang dijangkakan, maka berpatutanlah harga yang dibayar. Maka wajarkah jika dituduh harga terlampau tinggi tanpa sesiapa membuat analisa yang saya uraikan tadi?


4. Macamana rakyat akan mendapat kebaikan dari 1MDB?

Sebelum saya mula cerita mengenai kebaikan rakyat, biar saya komen pasal perbandingan yang JMD telah buat di mana 1MDB telah dibandingkan dengan syarikat pelaburan negara Norway. Sememangnya perbandingan itu tidak adil kerana seperti yang saya katakan tadi, 1MDB ni baru saja nak membangunkan tanah untuk Tun Razak Exchange dan Bandar Malaysia dan janakuasa-janakuasa tersebut akan lebih mendatangkan untung apabila permintaan elektrik terus berkembang-maju. Perbandingan tersebut lebih sesuai jika dilakukan pada masa hadapan, mungkin selepas 2020, ataupun diperbandingkan dengan Khazanah Nasional yang sudah matang dalam aktiviti pelaburannya.

Sekarang ini persoalan apakah kebaikan untuk rakyat? Pertama, apa-apa untung yang akan diperolehi oleh 1MDB kelak boleh dibayar sebagai dividen kepada Kerajaan. Ini membolehkan Kerajaan menyalur kebaikan kepada rakyat dalam bentuk pembangunan negara ataupun pembiayaan khusus seperti BR1M, geran ataupun biasiswa. Sama hal lah dengan dividen yang Kerajaan dapat dari Petronas. Apa yang nak menggelabahnya? Bukan itu sahaja. Tun Razak Exchange akan menempatkan syarikat-syarikat kewangan antarabangsa dan juga tempatan khususnya dari segi kegiatan pembankan Islam. Ini dapat mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan, kemasukan pelabur-pelabur asing dan pembangunan socio-ekonomi yang akan tumbuh sejajar dengan perkembangan kawasan tersebut. Untuk janakuasa elektrik pula, Kerajaan dapat merasionalisasikan kos penjanaan elektrik yang dapat membolehkan keseimbangan kos antara penjanakuasa, Tenaga Nasional dan juga pengguna-pengguna elektrik. Bukankah lebih baik jika keuntungan penjualan elektrik dipunyai oleh 1MDB di mana Kerajaan dapat menyalurkannya balik kepada rakyat? (Berbanding dengan keuntungan yang digenggam oleh pemilik-pemilik lama janakuasa elektrik seperti Ananda Krishnan dan Genting)?


5. Siapakah akan membayar hutang-hutang 1MDB jika ianya diishtihar bankrap?

Persoalan bankrap itu cuma akan timbul jika aset-aset 1MDB tidak cukup untuk dicairkan kepada tunai yang boleh membayar hutang. Bukankah kita sudah disyorkan bahawa 1MDB mempunyai aset bernilai RM51 bilion yang melebihi hutang RM42 bilion? Saya agak bingung jugak apabila ini dipersoalkan. Tidak ada masalah sebenarnya di sini. Malah, sebelum hal pencairan aset ini dipertimbangkan, kita perlu terlebih dahulu lihat dari segi potensi perniagaan. Jika perniagaan mendatangkan untung yang bagus, maka tidak perlu pun kita risau untuk mencairkan aset. Malah, saya berpendapat bahawa perniagaan elektrik dan juga pembangunan harta adalah amat lumayan. Lihat saya syarikat-syarikat seperti MRCB, Glomac dan Naza TTDI. Jangan lupa syarikat janakuasa sebelum 1MDB membelinya semuanya beroperasi dengan keuntungan yang besar seperti Genting Sanyen, Malakof, Tanjung dan YTL. Kalau ye pun kita masih risau yang RM42 bilion itu terlampau besar, tidakkah Menteri Kewangan II telah membuat pengishtiharan di RTM1 dan juga surat khabar yang pihak Kementerian Kewangan akan mengstruktur semula kedudukan hutang 1MDB turun ke tahap yang tidak merunsingkan. Perlu juga kita ingat bahawa usaha ini mendapat persetujuan ahli-ahli kabinet dan sudah tentu dilaporkan di parlimen kelak.


6. Bagaimanakah kita benteras publisiti negatif pihak wartawan asing mengenai 1MDB di mana ianya menyebabkan Ringgit Malaysia jatuh?

Hahhhhh... Jebat Must Die ni aku rasa memang kena Die lahhhh... selepas dia sendiri yang dok mengutuk sana sini menjatuhkan maruah 1MDB, Kerajaan, Malaysia dan pemimpin, boleh ada hati nak rasa bimbang pasal kewartawanan negatif? Inilah dia tali barut negara. Semua Penghasut Zombie seperti JMD, pihak pembangkang, zombie-zombie inilah semua patut dipersalahkan. Saya juga berpendapat bahawa pihak pengurusan 1MDB agak bangang nak mampos sebab tidak mengurus hal komunikasi korporat dengan baik. Mungkin kerana 1MDB cuma tahu bekerja gigih untuk pembangunan negara daripada membuang masa melayan tali barut tersebut. Kejatuhan Ringgit Malaysia bukan semata-mata kerana kewartawanan negatif 1MDB sahaja. Ada banyak lagi faktor yang lebih releven seperti impot dan ekspot, rizab negara dan pelaburan asing. Setahu saya, Ringgit Malaysia yang rendah akan menggalakkan lebih banyak ekspot. Apabila ekspot meningkat, permintaan untuk Ringgit akan meningkat dan sekaligus menormalisasikan kadar pertukaran Ringgit. Rizab negara pula saya difahamkan dapat merangkum nilai impot untuk lebih dari 6 bulan dan nilai tanggungjawab hutang semasa negara lebih dari 1 kali. Saya juga difahamkan bahawa pelabur asing sudah mula kembali kerana Ringgit Malaysia yang rendah. Ini semua satu pusingan ekonomi yang sihat jika tidak keterlaluan. Apa-apa hal, Malaysia masih kuat dan tidak meleset seperti 1998 ataupun 2008.



~~~~~


Thursday, 11 June 2015

Persadakata Pesuruhjaya Antizombie



Masyarakat Malaysia kini dilanda penyakit yang merbahaya. Adalah dipercayai bahawa penyakit ini dapat membodohkan rakyat jelata di mana mereka mempercayai apa jua penipuan yang dibuat oleh pihak yang tidak bertanggung-jawab. Pesakit-pesakit ini dikenali sebagai Zombie. Untuk membenteras bala ini, Pesuruhjaya Antizombie telah dilantik di bawah Suruhanjaya Antizombie. Semoga zombie-zombie tersebut dapat dibaik pulihkan oleh Suruhanjaya Antizombie. Amin.

Apakah tanda-tanda yang perlu kita waspada supaya kita tidak dibelengggu penyakit ini? Sememangnya banyak sungguh petandanya. Yang penting kita perlu tahu siapakah Penghasut Zombie ini. Sebagai permulaan, mungkin kita uraikan hanya 3 perkara sebagai langkah pertama untuk pengenalpastian. Ianya adalah seperti berikut:


FAHAMAN ZOMBIE MENGENAI GST:

Pandangan cetek yang hanya mementingkan impak kewangan GST untuk diri sendiri tetapi tidak untuk kebaikan umat sejagat dan juga untuk anak cucu kita nanti. Mereka sentiasa menidakkan kebaikan di mana cukai kutipan GST ini dapat memberi sumber kewangan kepada keperluan pembangunan negara. Mereka juga tidak percaya bahawa wang GST ini akan digunakan untuk meringankan beban kewangan golongan miskin melalui saluran wang BR1M. Selanjutnya, mereka juga menolak kesahihan mekanism GST ini sebagai perangkap penipu-penipu yang dahulunya mengelak dari pembayaran cukai pendapatan. Apabila penipu-penipu ini membuat tuntutan GST, jelas jumlah jualan mereka tinggi berbanding dengan tahun-tahun yang lalu. Maka musykillah pihak Lembaga Hasil lalu membuat siasatan. Ya memang harga barang akan naik jika dahulunya barang-barang tersebut tidak mempunyai cukai jualan tetapi bukankah Kerajaan telah  mengecualikan GST untuk barangan penting dan asas seperti sesetengah makanan dan petrol? Yang sebenarnya kenaikan harga yang mendadak ini datangnya dari peniaga-peniaga yang tidak bertanggung-jawab di mana mereka dengan selambanya menaikkan harga barang sewenang-wenangnya melebihi taraf GST. Melalui GST ini juga orang yang kaya akan membayar lebih cukai kerana perbelanjaan mereka yang lebih banyak dari yang miskin. Bukankah ini satu pengagihan harta yang saksama di mana yang kaya memberi sumbangan lebih untuk negara? Penghasut Zombie sebaliknya menyalahkan Kerajaan. Inilah dia pihak yang tidak mahu Kerajaan untuk mengutip hasil GST demi pembangunan negara.


FAHAMAN ZOMBIE MENGENAI AKTA PENGGANAS ATAU POTA:

Penghasut Zombie ini semua kononnya memperjuangkan hak bersuara. Mereka mahu bebas untuk mengutuk dan membuat tohmahan tak berasas dan tidak mahu dipertanggungjawabkan untuk apa yang mereka suarakan. Di banyak negara, kejatuhan tamadun berpunca dari kebebasan yang tidak terkawal seperti ini. Yang sebenarnya fahaman Zombie ini salah. POTA tidak menyekat kebebasan bersuara begitu sahaja. Ianya hanya bertujuan untuk mengelak dari anasir-anasir yang bermotifkan kehancuran negara melalui propaganda-propaganda sensitif yang dapat menyetus perbalahan dan juga kegiatan pengganas. Tanpa POTA, tentu susah untuk pihak penguasa untuk menahan suspek-suspek yang berkemungkinan mendatangkan kehancuran. Cuba tengok siri TV "24". Haaa... lebih kurang macam tu lah jugak. Penghasut Zombie sebaliknya lebih rela mengambil risiko kehancuran negara daripada memberi mandat untuk penguasa untuk menjaga keamanan negara. Orang gila kah penghasut-penghasut ini? Mahukah kita besarkan anak kita di persekitaran yang tidak tenteram?


FAHAMAN ZOMBIE MENGENAI  1MDB:

Pernahkah sebelum ini sistem di Malaysia menghukum pesalah sebelum penguasa mengadil dengan saksama? Bukankah masyarakat Malaysia ini berpegang kepada Kedaulatan Undang-Undang? Apa undang-undang negara kita? Memang sudah sedia ada sistem penyiasatan yang sememangnya dari dulu lagi bergerak dengan efektif. Kalau tak percaya pergilah ke web site Auditor Negara. Anda akan menemui pelbagai laporan audit yang dikeluarkan untuk GLC dan juga pejabat-pejabat Kerajaan. Lihatlah sendiri apa yang dikorek. Habis semua GLC dan pejabat Kerajaan dilanyak oleh Auditor Negara. Maka, harus kita tunggu penyiasatan terperinci dilakukan oleh Auditor Negara sehingga ada bukti kukuh untuk menghukum mereka yang bersalah. Malangnya, kita harus berdepan dengan Penghasut Zombie yang tidak mahu berpegang kepada rukun negara - Kedaulatan Undang-Undang. Mereka lebih suka bersikap tidak beradat dengan melempar tuduhan-tuduhan melulu kepada pihak pemerintah dengan bukti yang tidak kukuh. Mereka hanya mahu memporak-perandakan rakyat supaya kebencian meluas. Dengan kebencian itu mereka dapat menghasut rakyat untuk menolak pemimpin walaupun sebenarnya belum ada bukti kukuh untuk mempersalahkan mana-mana pihak. Akhirnya, nampak bodohlah Penghasut Zombie serta Zombie-Zombie yang mengikut apabila pihak Auditor Negara dapat mengesahkan yang hutang 1MDB sebanyak RM42 bilion itu dapat diterangkan melalui aset-aset yang strategik di dalam industri pembangunan dan janakuasa elektrik serta aset semasa di bank-bank yang tinggi mutu perkhidmatannya.



Untuk blog post yang pertama ini, saya kira cukuplah setakat ini. Ianya hanya sekadar memberi idea asas apa yang diperjuangkan oleh Suruhanjaya Antizombie. Untuk blog post di masa hadapan mungkin analisa yang lebih terperinci dapat saya uraikan Insya'Allah. Usaha saya ini adalah usaha tulus dengan niat untuk mententeramkan rakyat jelata dari menggelabah tak tentu hala dan juga sebagai langkah untuk membenteras Penghasut Zombie daripada merosakkan Negara kerana rakus mengejar kepentingan politik mereka. Semoga usaha bertemu kejayaan. Amin. Sekian. Wassalam.




~~~~~